¦
Posted by
David
at
Wednesday, June 10, 2009
Labels: ادیان در سریلانکا، اسلام در سریلانکا، سریلانکا، سیلان، قله حضرت آدم (ع)، کلمبو
Labels: ادیان در سریلانکا، اسلام در سریلانکا، سریلانکا، سیلان، قله حضرت آدم (ع)، کلمبو
دو رود عظيم و مقدّس هند، به نام «گَنگ» و «جمتا» از دامنههاى كوههاى سر به فلك كشيدة هيماليا - واقع در شمالىترين نقطة هند - سر چشمه گرفته، پس از طىّ مسافت طولانى، در شمال شرقى هند به يكديگر پيوسته و به «خليج بنگال» مىريزند.
سرزمينهايى كه در بين اين دو رودخانة بزرگ واقعاند، به سرزمين مذاهب و مكاتب فكرى و محلّ ظهور اديان هندى، شهرت دارند و به عنوان سمبل هندوستان شناخته مىشوند.
سريلانكا نيز كه چون تكهاى جدا شده از كشور هند، در جنوب شرقى آن و در ميان اقيانوس هند غنوده است، از مشربهاى فكرى و عقيدتى آن سامان بىبهره نبوده است و در آن كشور، سه گروه عمده وجود دارد كه از اين قرارند: سنمالى، تاميلها و مسلمانان.
خصايص ويژهاى مانند: عفت عمومى، متانت، قناعت و آرامش در مردم سريلانكا وجود دارد كه در اولين نگاه، مشهود است؛ به طورى كه گويى واژههاى ستيز، ماجراجويى، تندخويى و... در قاموس وجودشان معنا و مفهومى ندارد.
بنا به عقيدة بسيارى از مورّخان: «اسلام» توسط تجار مسلمان به سريلانکا راه يافته است و سينه به سينه، خانه به خانه و نسل به نسل تا به امروز رسيده است و به صورت يك حركت خودجوش در ميان دو جامعة سنّتگراى بوديسم و هندويسم همواره در حال خيزش و رويش بوده است و هيچ عاملى نتوانسته سدّى فرا روى آن ايجاد كند؛ بلكه بسان جويبارى زلال، در دل زمين و زمان به پيش رفته است؛ به طورى كه در هر منطقهاى از اين سرزمين، دلهايى را مجذوب خويش نموده است.
گرچه جامعة مسلمان سريلانكا از نظر جغرافيايى، يك جامعة پراكنده است و مسلمانان در همة مناطق اين كشور حضور دارند؛ ولى از نظر ارتباطات اجتماعى، يك جامعة كاملاً مرتبط و به هم پيوسته است و نقش «مسجد» در اين جامعه، يك نقش محورى و تعيين كننده است و حتى يك مركز تصميمگيرى براى فعاليتهاى اجتماعى، حقوقى و سياسى محسوب ميشود.
در اين كشور، مكاتب و مذاهب مختلف در ظاهر يك همزيستى مسالمتآميز باهم دارند ولى همين تعدد عقايد، نوعى رقابت اعتقادى در بين آنان ايجاد نموده است و مسلمانان براى حفظ هويت اسلامى و استقلال دينى خويش و هضم نشدن در جامعة اكثريت و نيز صيانت از ميراث عقيدتىشان كه سينه به سينه به آنها منتقل شده است، همواره مراقب و مواظباند.
وجود مساجد فراوان، حدود دويست مدرسة دينى، بيش از يك هزار مكتب خانة قرآنى فعال، اهتمام جدّى به حفظ ظواهر اسلامى و... نشان از توجه خاصّ آنها به مذهب و مرامشان دارد و حيات اجتماعى خويش را در گرو حفظ و پاسداشت اين امور مىدانند.
با پيروزى انقلاب اسلامى و به بركت نفس مسيحايى حضرت امام روح اللّه1، دلهايى پاك و انديشههايى ناب در مسير وزش نسيم نورانى و روح افزاى «ولايت و امامت» قرار گرفت و شور و شوق آشنايى با امام و آرمانهايش در دلها ايجاد گشت و مشتاقانى از سراسر عالم به منظور «تحصيل معارف ديني» راهى ايران اسلامى شدند. از كشور سرى لانكا نيز چند نفرى با همين انگيزه، كوله بار هجرت را بستند و براى آشنايى بيشتر با مكتب و معارف اهلبيت:راهى حوزة علمية قم شدند و پس از چند سالى كسب معرفت و معنويت از خوان علمى و معنوى آن حوزة مقدسه، به كشورشان مراجعت نمودند تا بذرى از اين باور بلند را در سرزمين عصر خويش و سينة نسل آينده بارور سازند و همواره كوشيدند تا دلهايى كه با بركة با بركت «غدير» پيوند دارند، از سرچشمة سرخ رنگ «عاشورا» الهام گيرند و براى رسيدن به سرزمين سبز «انتظار»، عاشقانه و عارفانه گام به پيش نهند.
امروزه در سايهسار عنايات آن خاندان رسالت و ولايت و به بركت ايمان و اعتماد و از خود گذشتگى جمعى محدود و معدود اما مخلص و متعهد، در آن ديار، «معارف اهلبيت: » به زبان تاميلي - با بيش از هشتاد ميليون نفر مخاطب در كشورهاى مختلف - ترجمه و منتشر گشته است.
با هدايت و حمايت سازمان حوزهها و مدارس علمية خارج از كشور، كه زلالى از معارف حيات بخش خاندان وحى را در سينههاى شيفته و شيدا جارى ساخته، اميد است اين نهال نوپا در سينهها ريشه بدواند و اين حركت مبارك اعتقادى همواره در حال رويش و جوشش باشد تا انشاء الله در پرتو عنايات قادر سبحان و توجّهات عترت نبىمكرّم اسلام(ص) مردمان اين سرزمين ـ كه به قولي ، محلّ هبوط نخستين پيامبر الهى بوده است ـ به همت عالمان بيدار دل و بلندنگر، از زمينهسازان ظهور آخرين حجّت و ذخيرة الهى باشند؛ چنين باد!
برخي از كتابهايى كه به زبان تاميلى ترجمه و به زيور طبع آراسته شده، از اين قرارند:
1. صحيفة كاملة سجّاديه.
2. زندگانى پيامبراسلام(ص) .
3. زندگانى امام علىعليه السلام .
4. زندگانى حضرت فاطمه زهرا3.
5. زندگانى حضرت امام حسن مجتبىعليه السلام .
6. زندگانى حضرت امام حسينعليه السلام .
7. زندگانى حضرت امام زينالعابدينعليه السلام .
8. زندگانى حضرت امام محمد باقرعليه السلام .
9. زندگانى حضرت امام جعفر صادقعليه السلام .
10. زندگانى حضرت امام موسي كاظمعليه السلام .
11. زندگانى حضرت امام رضاعليه السلام .
12. زندگانى حضرت امام جوادعليه السلام .
13. زندگانى حضرت امام هادىعليه السلام .
14. زندگانى حضرت امام عسكرىعليه السلام .
15. زندگانى حضرت امام مهدىعليه السلام .
16. اعتقاد ما.
17. آموزش احكام.
18. اهلالبيت:نشان دهندة سنّت نبوى(ص) .
19. منتخبى از ادعيه.
20. سيماى اسلام و تمدّن غرب.
21. امام حسينعليه السلام در راه هدف مقدّس.
22. نداء الثّقلين.
اين سطور، قصهاى كوتاه بود و ناگفته از تلاشها و كوششهاى خالصانة دانش آموختگانى كه نخست، خود «هجرت» كردند از مرامشان به مكتب نورانى اهلبيت:و در مكتب صادق آل محمّد(ص) آموختند و اينك، همان آنها هر كدام شمعى گشتند فرا روى گروه و جماعتى، و روايتى از نور كه همواره در حال رويشاند.
تلاشهاى اين پيامآوران روشنايي و بيداري، مأجور باد و پاداش تمامىشان با صاحب حوزههاى علميه.
اللّهمّ وفّقنا لما تحبّ و ترضى
منبع : پایگاه حوزه
سرزمينهايى كه در بين اين دو رودخانة بزرگ واقعاند، به سرزمين مذاهب و مكاتب فكرى و محلّ ظهور اديان هندى، شهرت دارند و به عنوان سمبل هندوستان شناخته مىشوند.
سريلانكا نيز كه چون تكهاى جدا شده از كشور هند، در جنوب شرقى آن و در ميان اقيانوس هند غنوده است، از مشربهاى فكرى و عقيدتى آن سامان بىبهره نبوده است و در آن كشور، سه گروه عمده وجود دارد كه از اين قرارند: سنمالى، تاميلها و مسلمانان.
خصايص ويژهاى مانند: عفت عمومى، متانت، قناعت و آرامش در مردم سريلانكا وجود دارد كه در اولين نگاه، مشهود است؛ به طورى كه گويى واژههاى ستيز، ماجراجويى، تندخويى و... در قاموس وجودشان معنا و مفهومى ندارد.
بنا به عقيدة بسيارى از مورّخان: «اسلام» توسط تجار مسلمان به سريلانکا راه يافته است و سينه به سينه، خانه به خانه و نسل به نسل تا به امروز رسيده است و به صورت يك حركت خودجوش در ميان دو جامعة سنّتگراى بوديسم و هندويسم همواره در حال خيزش و رويش بوده است و هيچ عاملى نتوانسته سدّى فرا روى آن ايجاد كند؛ بلكه بسان جويبارى زلال، در دل زمين و زمان به پيش رفته است؛ به طورى كه در هر منطقهاى از اين سرزمين، دلهايى را مجذوب خويش نموده است.
گرچه جامعة مسلمان سريلانكا از نظر جغرافيايى، يك جامعة پراكنده است و مسلمانان در همة مناطق اين كشور حضور دارند؛ ولى از نظر ارتباطات اجتماعى، يك جامعة كاملاً مرتبط و به هم پيوسته است و نقش «مسجد» در اين جامعه، يك نقش محورى و تعيين كننده است و حتى يك مركز تصميمگيرى براى فعاليتهاى اجتماعى، حقوقى و سياسى محسوب ميشود.
در اين كشور، مكاتب و مذاهب مختلف در ظاهر يك همزيستى مسالمتآميز باهم دارند ولى همين تعدد عقايد، نوعى رقابت اعتقادى در بين آنان ايجاد نموده است و مسلمانان براى حفظ هويت اسلامى و استقلال دينى خويش و هضم نشدن در جامعة اكثريت و نيز صيانت از ميراث عقيدتىشان كه سينه به سينه به آنها منتقل شده است، همواره مراقب و مواظباند.
وجود مساجد فراوان، حدود دويست مدرسة دينى، بيش از يك هزار مكتب خانة قرآنى فعال، اهتمام جدّى به حفظ ظواهر اسلامى و... نشان از توجه خاصّ آنها به مذهب و مرامشان دارد و حيات اجتماعى خويش را در گرو حفظ و پاسداشت اين امور مىدانند.
با پيروزى انقلاب اسلامى و به بركت نفس مسيحايى حضرت امام روح اللّه1، دلهايى پاك و انديشههايى ناب در مسير وزش نسيم نورانى و روح افزاى «ولايت و امامت» قرار گرفت و شور و شوق آشنايى با امام و آرمانهايش در دلها ايجاد گشت و مشتاقانى از سراسر عالم به منظور «تحصيل معارف ديني» راهى ايران اسلامى شدند. از كشور سرى لانكا نيز چند نفرى با همين انگيزه، كوله بار هجرت را بستند و براى آشنايى بيشتر با مكتب و معارف اهلبيت:راهى حوزة علمية قم شدند و پس از چند سالى كسب معرفت و معنويت از خوان علمى و معنوى آن حوزة مقدسه، به كشورشان مراجعت نمودند تا بذرى از اين باور بلند را در سرزمين عصر خويش و سينة نسل آينده بارور سازند و همواره كوشيدند تا دلهايى كه با بركة با بركت «غدير» پيوند دارند، از سرچشمة سرخ رنگ «عاشورا» الهام گيرند و براى رسيدن به سرزمين سبز «انتظار»، عاشقانه و عارفانه گام به پيش نهند.
امروزه در سايهسار عنايات آن خاندان رسالت و ولايت و به بركت ايمان و اعتماد و از خود گذشتگى جمعى محدود و معدود اما مخلص و متعهد، در آن ديار، «معارف اهلبيت: » به زبان تاميلي - با بيش از هشتاد ميليون نفر مخاطب در كشورهاى مختلف - ترجمه و منتشر گشته است.
با هدايت و حمايت سازمان حوزهها و مدارس علمية خارج از كشور، كه زلالى از معارف حيات بخش خاندان وحى را در سينههاى شيفته و شيدا جارى ساخته، اميد است اين نهال نوپا در سينهها ريشه بدواند و اين حركت مبارك اعتقادى همواره در حال رويش و جوشش باشد تا انشاء الله در پرتو عنايات قادر سبحان و توجّهات عترت نبىمكرّم اسلام(ص) مردمان اين سرزمين ـ كه به قولي ، محلّ هبوط نخستين پيامبر الهى بوده است ـ به همت عالمان بيدار دل و بلندنگر، از زمينهسازان ظهور آخرين حجّت و ذخيرة الهى باشند؛ چنين باد!
برخي از كتابهايى كه به زبان تاميلى ترجمه و به زيور طبع آراسته شده، از اين قرارند:
1. صحيفة كاملة سجّاديه.
2. زندگانى پيامبراسلام(ص) .
3. زندگانى امام علىعليه السلام .
4. زندگانى حضرت فاطمه زهرا3.
5. زندگانى حضرت امام حسن مجتبىعليه السلام .
6. زندگانى حضرت امام حسينعليه السلام .
7. زندگانى حضرت امام زينالعابدينعليه السلام .
8. زندگانى حضرت امام محمد باقرعليه السلام .
9. زندگانى حضرت امام جعفر صادقعليه السلام .
10. زندگانى حضرت امام موسي كاظمعليه السلام .
11. زندگانى حضرت امام رضاعليه السلام .
12. زندگانى حضرت امام جوادعليه السلام .
13. زندگانى حضرت امام هادىعليه السلام .
14. زندگانى حضرت امام عسكرىعليه السلام .
15. زندگانى حضرت امام مهدىعليه السلام .
16. اعتقاد ما.
17. آموزش احكام.
18. اهلالبيت:نشان دهندة سنّت نبوى(ص) .
19. منتخبى از ادعيه.
20. سيماى اسلام و تمدّن غرب.
21. امام حسينعليه السلام در راه هدف مقدّس.
22. نداء الثّقلين.
اين سطور، قصهاى كوتاه بود و ناگفته از تلاشها و كوششهاى خالصانة دانش آموختگانى كه نخست، خود «هجرت» كردند از مرامشان به مكتب نورانى اهلبيت:و در مكتب صادق آل محمّد(ص) آموختند و اينك، همان آنها هر كدام شمعى گشتند فرا روى گروه و جماعتى، و روايتى از نور كه همواره در حال رويشاند.
تلاشهاى اين پيامآوران روشنايي و بيداري، مأجور باد و پاداش تمامىشان با صاحب حوزههاى علميه.
اللّهمّ وفّقنا لما تحبّ و ترضى
منبع : پایگاه حوزه
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
1 نظر:
دوست عزیز نمیدونم عقاید شما چیست ولی من اطلاعاتی در مورد قیمت مشروب وتعدد دیسکوها وسایر مراکز توریست های غیر فرهنگی مثل خودم میخواستم واگر ممکنه جواب بدبد همچنین در مورد ساحل هاش ومیزان آزادی در اونها
Post a Comment