نگاهي به سريلانكا ، مرواريد اقيانوس هند (بخش دوم)



نبرد با ببرهاي تاميل مهمترين چالش سياسي در سريلانكا

مبارزه با سازمان شورشي و مسلح موسوم به ببرهاي آزاديبخش تاميل ايلام (‪ (Liberation Tigers of Tamil Eelam‬مهمترين چالش سياسي در سريلانكا است.

اين گروه شورشي در سال ‪ ۱۹۷۵‬ميلادي پس از اصلاح قانون اساسي سريلانكا در سال ‪ ۱۹۷۲‬ميلادي و در اعتراض به معرفي زبان سينهالي به عنوان زبان رسمي در اين كشور ظهور يافت و به مبارزه با دولت سريلانكا پرداخت.

ببرهاي تاميل براي دستيابي به سرزمين مستقل براي اقليت تاميل‌نشين در شمال سريلانكا كه ‪ ۲/۵‬ميليون تاميلي تبار را در خود جاي داده است مبارزه مي‌كند.

به ادعاي اين گروه، اقوام سينهالي كه اكثريت را در سريلانكا در اختيار دارند نسبت به اقوام تاميلي تبعيض قايل مي‌شوند.

ببرهاي تاميل همچنين ايالت مهم "جفنا" در شمال سريلانكا را تحت كنترل خود دارند.

سازمان ببرهاي آزاديبخش تاميل با ‪ ۳۴‬دفتر در كشورهاي جهان بويژه كشور هاي اروپايي و شش هزار كادر مسلح در امر قاچاق سلاح، نيروي انساني، مواد مخدر جمع آوري پول فعاليت دارند.

اقدامات خشن نظير بمب‌گذاري ها، عمليات انتحاري و فعاليت‌هاي تروريستي ببرهاي تاميل، محكوميت سازمان‌ها، مجامع بين‌المللي و كشورهاي بزرگ از جمله هند، ژاپن، آمريكا، كانادا، انگليس، آلمان را در پي داشته و اين سازمان اكنون به عنوان يك سازمان تروريستي شناخته مي‌شود.

به‌رغم تلاش‌هاي بين‌المللي و حمايت جهاني و نيز فشارهاي كشورهاي قدرتمند براي برقراري صلح در سريلانكا تاكنون اين امر محقق نشده است.

كارشناسان سياسي عدم توافق احزاب اصلي سريلانكا با يكديگر در مقابل ببرهاي تاميل و نيز عدول نكردن اين سازمان از مواضع خود مبني بر مبارزه جهت تاسيس دولت مستقل تاميل را دو عامل عمده در ادامه جنگ داخلي كه از زمان آغاز تا كنون ‪ ۷۰‬هزار كشته بر جاي گذاشته است ،عنوان مي‌كنند.

احزاب سياسي در سريلانكا

سياست يكي از اجزاي تشكيل‌دهنده زندگي مردم سريلانكا است و از اين امر به عنوان يكي از خصوصيات ملي آنان نام برده مي‌شود.

علاقه‌مندي مردم سريلانكا به سياست سبب بوجود آمدن احزاب و گروههاي مختلف سياسي در اين كشور شده است.

در سريلانكا دو حزب اصلي "متحد ملي" و "اتحاد ملي" و چند حزب مهم ديگر از حزب آزادي سوسياليستي سريلانكا(اس.اي.اف.اس.پي)، حزب دمكراتيك سريلانكا (اي.پي.پي)، جبهه خلق آزاديبخش(جي.وي.پي)، حزب سوسياليست(ال.اس.اس.پي)، حزب كمونيست(سي.پي)، حزب فدرال (اف.پي)، جبهه متحد خلق(ام.اف.پي)، كنگره تاميل(تي.سي) به فعاليت سياسي مشغول هستند.

قانون اساسي در سريلانكا

نخستين قانون اساسي سريلانكا در سال ‪ ۱۹۴۷‬ميلادي و پيش از استقلال اين كشور طرح ريزي شد.

در اولين انتخاباتي كه بر اساس قانون اساسي انجام گرفت آقاي "سنانايكه" به نخست وزيري انتخاب و با تشكيل هيات وزيران اختيارات سابق انگليس در زمينه امور خارجي و دفاع به مقامات سريلانكايي واگذار شد.

به موجب اين قانون اساسي،مقام تشريفاتي فرمانداري كل به نماينده پادشاه انگليس داده شد.

دومين قانون اساسي سريلانكا در سال ‪ ۱۹۷۲‬ميلادي به تصويب رسيد و بر اساس آن سريلانكا تبديل به يك كشور جمهوري شد و نام آن از "سيلان" به سريلانكا تغيير يافت.

بر اساس اين قانون اساسي، رييس جمهوري فاقد اختيارات بوده و قدرت در دست نخست وزير متمركز شد.

رييس جمهوري به جاي حكمران انگليس تعيين شد و بدين ترتيب سريلانكا به استقلال كامل دست يافت.

در سال ‪ ۱۹۷۷‬ميلادي با انجام اصلاحاتي در قانون اساسي،قدرت از مقام نخست وزيري به مقام رياست جمهوري انتقال يافت.

بر اساس قانون اساسي سريلانكا، رييس جمهوري اختيار دارد كه به عزل و نصب نخست وزير و ساير وزرا پرداخته و يا مسووليت و اداره هر وزارتخانه را به تشخيص و صلاحديد خود برعهده گيرد.

رييس جمهوري همچنين مي‌تواند مجلس را منحل و انتخابات جديد برگزار كند.

رسانه‌هاي گروهي در سريلانكا

سريلانكا جزء آخرين كشورهاي آسيايي بود كه از شبكه تلويزيويي برخوردار شد و براي مدت ‪ ۱۰‬سال (از ‪ ۱۹۸۲‬تا ‪ ۱۹۹۲‬ميلادي)تنها دو شبكه تلويزيوني در اين كشور فعال بودند.

اما در فاصله سال‌هاي ‪ ۱۹۹۲‬تا ‪ ۱۹۹۴‬ميلادي چهار شبكه تلويزيوني ديگر به آنها اضافه گرديد و در حال حاضر اين كشور داراي شش شبكه تلويزيوني است كه يكي از آنها(روپاواهيني) دولتي است.

شبكه ديگري بنام "اي.تي.ان"(شبكه تلويزيوني مستقل) و چهار شبكه ديگر بنام‌هاي "ام.تي.وي"، "تي.ان.ال"، "اي.تي.وي ‪ ،"۱‬اي.وتي.وي ‪ "۲‬وابسته به شركت‌هاي خصوصي هستند.

سريلانكا جزء‌نخستين كشورهاي آسيايي بود كه در تاريخ ‪ ۲۲‬فوريه ‪ ۱۹۲۴‬ميلادي صاحب شبكه پخش راديويي شد.

شبكه‌هاي راديويي و تلويزيوني در سريلانكا هم‌اكنون گسترش فراواني يافته و شمار آنها به ‪ ۱۵‬شبكه مي‌رسد.

برنامه اغلب شبكه‌هاي راديويي متنوع، مناسب و با فرهنگ و سنن و مذهب اكثريت بودايي، اقليت‌هاي هندو، مسلمان و مسيحي تهيه مي‌گردد.

اين شبكه‌ها با توجه به تعدد زبان رسمي موجود برنامه‌هاي خود را به زبان هاي سينهالي، انگليسي و تاميل تقيسم‌بندي نموده و علاوه بر برنامه‌هاي عمومي ساعاتي از روز را به پخش برنامه‌هاي مذهبي در اختيار مسلمانان، مسيحيان و هندوها قرار مي‌دهند.

راديو دولتي سريلانكا برنامه‌هايي نيز به زبان‌هاي اردو، مالايا، هندي پخش مي‌كند.

شبكه‌هاي راديويي خصوصي در سريلانكا نيز با تعقيب اهداف تجاري برنامه هاي خود را به زبان‌هاي سينهالي، انگليسي و تاميل پخش مي‌كنند.

اتحاديه روزنامه‌هاي سيلان يا "ليك هاوس"، گروه مطبوعاتي "اوپايل" (‪ ،(opail‬گروه مطبوعاتي "ويجايا"(‪ ،(Wijaya‬موسسه مطبوعاتي اكسپرس و گروه انتشاراتي ليدر پنج گروه عمده مطبوعاتي در سريلانكا را شامل مي‌شوند.

علاوه بر آنها موسسات و مراكز مطبوعاتي كوچك نيز روزنامه و مجلات متعددي را به صورت روزنامه، هفته‌نامه و ماهنامه به زبان‌هاي سينهالي، و تاميل با موضوعات متنوع منتشر مي‌كنند.

سريلانكا همچنين داراي دو خبرگزاري است. خبرگزاري "لانكا پواث"(‪Puvath‬ ‪ (Lanka‬كه آژانس خبري ملي كشور است و خبرگزاري ديگر "پرس تراست سيلان" (‪ (Press Trust of Cylon‬است.

دفاتر اصلي اين دو خبرگزاري در شهر كلمبو واقع شده و شعباتي نيز در ديگر شهرهاي اين كشور دارند.

سريلانكا جزيره‌اي براي تمام فصول

گوناگوني آب وهوايي در سريلانكا اين كشور را به"جزيره‌اي براي تمام فصول" تبديل كرده است.

نزديكي سريلانكا به خط استوا سبب شده است كه فصول مختلف به معني واقعي در اين كشور مشاهده‌نشود و درجه حرارت در تمام مدت سال در اين كشور تقريبا بين ‪ ۲۸‬تا ‪ ۳۲‬درجه سانتيگراد باشد.

نواحي جنوب و جنوب غربي سريلانكا داراي آب وهواي گرم و مرطوب و مناطق شمالي و شرقي اين جزيره گرم و خشك است.

آب وهواي نواحي مركزي سريلانكا كه كوهستاني است معتدل مي‌باشد.

سريلانكا همچنين در معرض وزش دو نوع باد موسمي قرار دارد كه نتيجه وزش چنين بادهايي اعتدال هوا و ريزش باران است.

سريلانكا كشوري با اسم‌هاي متفاوت

واژه سريلانكا در زبان سانسكريت به معناي "جزيره باشكوه" است.

در ادبيات برهمني نام اين كشور به نام "لانكا"(‪ (Lanka‬و در يونان و رم باستان به نام "تاپ روبان"(‪ (Taprobane‬و تاجران و دريانوردان نيز اين كشور را "سيلان" و اعراب اين جزيره را سرانديب يا "سرانديبيتي" مي‌ناميدند.

پرتغالي‌ها نيز براي اين كشور نام "زيلان"(‪ (Zaylan‬را برگزيدند.

سرانجام اين كشور در سال ‪ ۱۹۷۲‬ميلادي به سريلانكا تغيير نام يافت.

ادامه دارد...