شما به چه کسی رای می دهید؟


¦ 0 نظر

فرض کنيد...
به شما،
(انسان ساده/معمولی/ بازاری/دانشمند/محقق/سياسی)
اين امکان را ميدهند که
يک رييس برای دنيا انتخاب کنيد که بتواند
دنيا را به بهترين وجه رهبری کرده، صلح، ترقی
و خوشبختی برای بشريت به ارمغان بياورد.
بين اين سه داوطلب کدام را انتخاب ميکنيد؟
قبلا يک سئوال:
شما مشاور و مددکار اجتماعی هستيد...
زن حامله ای ميشناسید که هشت فرزند دارد.
سه فرزند او ناشنوا، دو فرزند کور و يکی عقب مانده هستند.
در ضمن اين خانم خود مبتلا به مرض مهلک سيفيليس است.
از شما مشورت ميخواهد که آيا سقط جنين بکند يا خير...
با تجارب زندگی که داريد به ايشان چه پيشنهاد ميکنيد؟

خواهيد گفت کورتاژ کند؟
فعلا برويم سراغ سه نامزد رياست بر جهان
شخص اول
او با سياستمداران رشوه خوار و بدنام کار ميکند،
از فالگير، غيب گو و منجم مشورت ميگيرد.
در کنار زنش دو معشوقه دارد. شديدا سيگاری بوده
و روزی هم ده ليوان مشروب (مارتينی) ميخورد.
شخص دوم
از دو محل کار اخراج شده، تا ساعت 12 ظهر ميخوابد، در مدرسه چند بار رفوزه شده.
در زمان جوانی ترياک ميکشيده و تحصيلات آنچنانی ندارد.
ايشان روزی هم يک بطر ويسکی ميخورد، بی تحرک و چاق است.
شخص سوم
دولت کشورش به ايشان مدال شجاعت داده. گياه خوار بوده و دارای سلامتی
کامل است. به سيگار و مشروب اکيدا دست نميزند
و در گذشته هيچگونه رسوايي ببار نياورده.
به چه کسی رای ميدهيد؟

کانديد اول: فرانکلين روزولت



کانديد دوم: وينستون چرچيل



کانديد سوم: آدولف هيتلر




چه درسی ميگيريم؟
راستی خانم حامله فراموش نشود!
اگر به آن خانم پيشنهاد سقط جنين داديد
همان بس که
لودويگ فان بتهوون را
به کشتن داديد!




پس چه درسی گرفتيم؟
پيش داوری
خوراک روزمره ما انسانها...
از بزرگترين
اشتباهات بشر است!

رويش نور در سريلانکا


¦ 1 نظر

دو رود عظيم و مقدّس هند، به نام «گَنگ» و «جمتا» از دامنه‏هاى كوه‏هاى سر به فلك كشيدة هيماليا - واقع در شمالى‏ترين نقطة هند - سر چشمه گرفته، پس از طىّ مسافت طولانى، در شمال شرقى هند به يكديگر پيوسته و به «خليج بنگال» مى‏ريزند.

سرزمين‏هايى كه در بين اين دو رودخانة بزرگ واقع‏اند، به سرزمين مذاهب و مكاتب فكرى و محلّ ظهور اديان هندى، شهرت دارند و به عنوان سمبل هندوستان شناخته مى‏شوند.

سريلانكا نيز كه چون تكه‏اى جدا شده از كشور هند، در جنوب شرقى آن و در ميان اقيانوس هند غنوده است، از مشرب‏هاى فكرى و عقيدتى آن سامان بى‏بهره نبوده است و در آن كشور، سه گروه عمده وجود دارد كه از اين قرارند: سنمالى، تاميل‏ها و مسلمانان.

خصايص ويژه‏اى مانند: عفت عمومى، متانت، قناعت و آرامش در مردم سريلانكا وجود دارد كه در اولين نگاه، مشهود است؛ به طورى كه گويى واژه‏هاى ستيز، ماجراجويى، تندخويى و... در قاموس وجودشان معنا و مفهومى ندارد.

بنا به عقيدة بسيارى از مورّخان: «اسلام» توسط تجار مسلمان به سريلانکا راه يافته است و سينه به سينه، خانه به خانه و نسل به نسل تا به امروز رسيده است و به صورت يك حركت خودجوش در ميان دو جامعة سنّت‏گراى بوديسم و هندويسم همواره در حال خيزش و رويش بوده است و هيچ عاملى نتوانسته سدّى فرا روى آن ايجاد كند؛ بلكه بسان جويبارى زلال، در دل زمين و زمان به پيش رفته است؛ به طورى كه در هر منطقه‌اى از اين سرزمين، دل‏هايى را مجذوب خويش نموده است.

گرچه جامعة مسلمان سريلانكا از نظر جغرافيايى، يك جامعة پراكنده است و مسلمانان در همة مناطق اين كشور حضور دارند؛ ولى از نظر ارتباطات اجتماعى، يك جامعة كاملاً مرتبط و به هم پيوسته است و نقش «مسجد» در اين جامعه، يك نقش محورى و تعيين كننده است و حتى يك مركز تصميم‏گيرى براى فعاليت‏هاى اجتماعى، حقوقى و سياسى محسوب مي‌شود.

در اين كشور، مكاتب و مذاهب مختلف در ظاهر يك همزيستى مسالمت‏آميز باهم دارند ولى همين تعدد عقايد، نوعى رقابت اعتقادى در بين آنان ايجاد نموده است و مسلمانان براى حفظ هويت اسلامى و استقلال دينى خويش و هضم نشدن در جامعة اكثريت و نيز صيانت از ميراث عقيدتى‏شان كه سينه به سينه به آنها منتقل شده است، همواره مراقب و مواظب‏اند.

وجود مساجد فراوان، حدود دويست مدرسة دينى، بيش از يك هزار مكتب خانة قرآنى فعال، اهتمام جدّى به حفظ ظواهر اسلامى و... نشان از توجه خاصّ آنها به مذهب و مرام‏شان دارد و حيات اجتماعى خويش را در گرو حفظ و پاسداشت اين امور مى‏دانند.

با پيروزى انقلاب اسلامى و به بركت نفس مسيحايى حضرت امام روح اللّه‏1، دل‏هايى پاك و انديشه‏هايى ناب در مسير وزش نسيم نورانى و روح افزاى «ولايت و امامت» قرار گرفت و شور و شوق آشنايى با امام و آرمان‏هايش در دل‏ها ايجاد گشت و مشتاقانى از سراسر عالم به منظور «تحصيل معارف ديني» راهى ايران اسلامى شدند. از كشور سرى لانكا نيز چند نفرى با همين انگيزه، كوله بار هجرت را بستند و براى آشنايى بيشتر با مكتب و معارف اهل‏بيت‏:راهى حوزة علمية قم شدند و پس از چند سالى كسب معرفت و معنويت از خوان علمى و معنوى آن حوزة مقدسه، به كشورشان مراجعت نمودند تا بذرى از اين باور بلند را در سرزمين عصر خويش و سينة نسل آينده بارور سازند و همواره كوشيدند تا دل‏هايى كه با بركة با بركت «غدير» پيوند دارند، از سرچشمة سرخ رنگ «عاشورا» الهام گيرند و براى رسيدن به سرزمين سبز «انتظار»، عاشقانه و عارفانه گام به پيش نهند.

امروزه در سايه‏سار عنايات آن خاندان رسالت و ولايت و به بركت ايمان و اعتماد و از خود گذشتگى جمعى محدود و معدود اما مخلص و متعهد، در آن ديار، «معارف اهل‏بيت‏: » به زبان تاميلي - با بيش از هشتاد ميليون نفر مخاطب در كشورهاى مختلف - ترجمه و منتشر گشته است.

با هدايت و حمايت سازمان حوزه‏ها و مدارس علمية خارج از كشور، كه زلالى از معارف حيات بخش خاندان وحى را در سينه‏هاى شيفته و شيدا جارى ساخته، اميد است اين نهال نوپا در سينه‏ها ريشه بدواند و اين حركت مبارك اعتقادى همواره در حال رويش و جوشش باشد تا ان‏شاء الله در پرتو عنايات قادر سبحان و توجّهات عترت نبى‏مكرّم اسلام(ص) مردمان اين سرزمين ـ كه به قولي ، محلّ هبوط نخستين پيامبر الهى بوده است ـ به همت عالمان بيدار دل و بلندنگر، از زمينه‏سازان ظهور آخرين حجّت و ذخيرة الهى باشند؛ چنين باد!

برخي از كتاب‌هايى كه به زبان تاميلى ترجمه و به زيور طبع آراسته شده، از اين قرارند:

1. صحيفة كاملة سجّاديه‏.

2. زندگانى پيامبراسلام‏(ص) .

3. زندگانى امام على‏عليه السلام .

4. زندگانى حضرت فاطمه زهرا3.

5. زندگانى حضرت امام ‌حسن ‌مجتبى‏عليه السلام ‏.

6. زندگانى حضرت امام حسين‏عليه السلام .

7. زندگانى حضرت امام زين‌العابدين‏عليه السلام ‏.

8. زندگانى حضرت امام محمد باقرعليه السلام .

9. زندگانى حضرت امام جعفر صادق‏عليه السلام ‏.

10. زندگانى حضرت امام ‌موسي ‌كاظمعليه السلام .

11. زندگانى حضرت امام رضاعليه السلام .

12. زندگانى حضرت امام جوادعليه السلام .

13. زندگانى حضرت امام هادىعليه السلام .

14. زندگانى حضرت امام عسكرى‏عليه السلام .

15. زندگانى حضرت امام مهدىعليه السلام .

16. اعتقاد ما.

17. آموزش احكام‏.

18. اهل‏البيت‏:نشان دهندة سنّت نبوى‏(ص) .

19. منتخبى از ادعيه‏.

20. سيماى اسلام و تمدّن غرب‏.

21. امام حسين‏عليه السلام در راه هدف مقدّس‏.

22. نداء الثّقلين.

اين سطور، قصه‏اى كوتاه بود و ناگفته از تلاش‏ها و كوشش‏هاى خالصانة دانش آموختگانى كه نخست، خود «هجرت» كردند از مرام‏شان به مكتب نورانى اهل‌بيت‏:و در مكتب صادق آل محمّد(ص) آموختند و اينك، همان آنها هر كدام شمعى گشتند فرا روى گروه و جماعتى، و روايتى از نور كه همواره در حال رويش‏اند.

تلاش‏هاى اين پيام‌آوران روشنايي و بيداري، مأجور باد و پاداش تمامى‏شان با صاحب حوزه‏هاى علميه.

اللّهمّ وفّقنا لما تحبّ و ترضى‏

منبع : پایگاه حوزه

تیگو سریلانکا و همراه اول ایران قرارداد رومینگ امضا کردند !


¦ 1 نظر

FREE photo hosting by Ney Pic Free Image Hosting - Beta Version


اپراتور Tigo سریلانکا به مجموعه ی اپراتورهای طرف قرارداد شرکت ارتباطات سیار ایران پیوست. روابط عمومی شرکت ارتباطات سیار ایران اعلام کرد: شبکه ی ارتباطات سیار کشورمان از روز دوشنبه 21 اردیبهشت ماه به روی مشترکان این اپراتور گشوده می شود و مشترکان هر دو اپراتور (همراه اول و Tigo) از این پس می توانند از مزایای این ارتباط دو طرفه ی بین الملل بهره گیرند.
Tigo اولین اپراتور سریلانکایی است که با همراه اول قرارداد رومینگ منعقد میکند و همراه اول با احتساب این اپراتور سریلانکایی هم اکنون با244 اپراتور در 107 کشور جهان قرارداد رومینگ بین الملل دارد.

پایان ببرها در سریلانکا


¦ 0 نظر

دو روز پس از اعلام شکست کامل جدایی‌طلبان سریلانکا، معروف به ببر‌های تامیل، کشته شدن پرابهاکاران رهبر آنها، در حال فرار دریک آمبولانس، عملا به ۳۰ سال مبارزه مسلحانه جنگ‌جویان تامیلی پایان بخشید.
شکست تامیل‌ها، به معنای پایان عملیات تروریستی و نظامی توسط یکی از منسجم‌ترین و در عین حال خشن‌ترین گروه‌های مسلح جدایی‌طلب در جهان است.
همزمان با پایان جنگ داخلی در سریلانکا، گفته شده که به همراه پراب هاکاران رهبر اصلی تامیل‌ها، چهار رهبر دیگر -از جمله چالز آنتونی فرزند ارشد پراب هاکاران- نیز توسط ارتش سریلانکا و در جریان پاکسازی آخرین قرارگاه‌های متعلق به ببر‌های تامیل در مناطق شمالی آن کشور، به قتل رسیده‌اند.

FREE photo hosting by Ney Pic Free Image Hosting - Beta Version

طی ۳۰ سال مبارزه مسلحانه ببر‌های تامیل برای جدایی از سینهالی‌ها که در سریلانکا دارای اکثریت قومی هستند، بیش از ۷۰ هزار نفر به قتل رسیدند. هدف ببر‌های تامیل دست یافتن به سرزمین خاص خود و اداره امور داخلی آنها بدون مداخله سینالی‌ها بود.

جنگ‌جویان تامیل، هم از راه شبیخون زدن به ارتش سریلانکا و تدارک جنگ‌های چریکی، هدف خود را دنبال می‌کردند و هم از راه پیگیری عملیات تروریستی بخصوص علیه سیاستمداران در هند و سریلانکا.

ببر‌های تامیل در حقیقت پیش‌گامان حملات انتحاری و به خصوص استفاده از زنان در اجرای عملیات تروریستی به شمار می‌روند. در جریان دویست عملیات انتحاری که انجام آنها به تامیل‌ها نسبت داده شده است، بیش از ۱۲ شخصیت معروف سیاسی به قتل رسیده‌اند.‌

در سال ۱۹۹۱ میلادی راجیو گاندی، نخست وزیر وقت هندوستان، و همسر رهبر کنونی حزب کنگره که در انتخابات پارلمانی اخیر آن کشور به پیروزی رسیده است، توسط مبارزان مسلح تامیل طی یک حمله انتحاری به قتل رسید. دو سال بعد، تامیل‌های جدایی‌طلب، رانا سینگ پریماداس ، رییس جمهور سریلانکا را نیز به قتل رساندند.

روند نزولی مقاومت تامیلها از سال ۲۰۰۸ با پیروزی ارتش سریلانکا در مناطق شرقی آن کشور، شدت گرفت. در سال ۲۰۰۹ تامیل‌ها از سایر مناطق تحت کنترل خود در شمال نیز رانده شدند.

برای به زانو درآوردن تامیل‌ها گفته شده، که ارتش سریلانکا، طی جنگ در مناطق شرقی و شمالی، از تمامی شیوه‌های خشن مثل شکنجه و حتی استفاده از «کودکان سرباز» بهره گرفته است.

رفتار ارتش سریلانکا در سرکوب خشن ببرهای تامیل، اغلب مورد انتقاد کشورهای غربی به خصوص دولت و رسانه‌های انگلیسی قرار داشته است.

علیرغم پیشرفت‌های قابل ملاحظه اخیر ارتش سریلانکا در مقابله با ببر‌های تامیل، انتظار نمی‌رفت که شکست کامل جنگ‌جویان جدایی‌طلب در آن کشور با سرعتی این چنین روی دهد.

حتی پیش از صدور اعلامیه رسمی دولت سریلانکا در مورد به قتل رسیدن رهبر ببرهای تامیل و پایان عملیات نظامی در آن کشور، بیش از هزار نفر از مردم کلمبو، پلایتخت سریلانکا، در مقابل سفارت بریتانیا در آن کشورگرد آمده و خشم خود را از نحوه برخورد حمایتی بریتانیا از گروه‌های تامیل، با به آتش کشیدن عروسک پارچه ای دیوید میلیبند وزیر خارجه آن کشور به نمایش گذاشتند.

تامیل‌ها در جنوب هند و مناطق شمالی و شرقی جزیره سریلانکا ساکن‌اند. مذهب این اقلیت قومی که ۱۰ در صد از ساکنان سریلانکا را تشکیل می‌دهند هندوییسم است. اکثریت جمعیت ۲۱ میلیون نفری سریلانکا بودایی، و دارای قومیت سینهالی‌اند.

تا پیش ار استقلال، سریلانکا با نام سیلان، توسط بریتانیا اداره می‌شد. در آن دوران، اغلب مردم سریلانکا و سینهالی‌ها، تامیلها را عوامل بریتانیا و خائن می‌دانستند. تامیلها تا حدود زیادی از حمایت بریتانیا برخوردار بوده و میزان نفوذ آنها در اداره کشور بمراتب بیشتر از نسبت جمعیت آنها در کل کشور بود.

از زمان استقلال سریلانکا در سال ۱۹۴۸ به بعد، اکثریت قومی سینهالی‌های اداره دولت را عهده‌دار شدند. بعد از مدتی تحمل فشار، در حدود ۳۰ سال پیش، تامیل‌ها به منظور جدایی از سینهالی‌ها و به دست آوردن سرزمینی متعلق بخود به مقاومت مسلحانه روی کرده و تدریجا به دامنه جنگ علیه سیاستمداران سریلانکا و هند افزودند.

بسیاری از شیوه‌هایی که در عملیات انتحاری گروههای منسوب به القاعده مورد استفاده قرار گرفته، مانند کمربند‌های انفجاری، از ابتکارات ببرهای تامیل است. گفته می‌شود ببر‌های تامیل – زن یا مرد –هنگام عزیمت به ماموریت تروریستی، یک گردنبند سیانور با خود حمل می‌کردند، که در صورت ناموفق ماندن عملیات، به خود کشی مبادرت کرده و زنده دستگیر نشوند. بر آورد شده است که شماره جنگجویان تامیل در اوج قدرت، به ۱۵ هزار زن و مرد مسلح می‌رسیده است. دولت سریلانکا پس از تحمل شکست‌های موضعی متعدد در مقابله با تامیل‌ها، سرانجام در سال ۲۰۰۲ با برقراری آتش‌بس با آنها موافقت کرد ولی این آتش بس دوام چندانی نیافت.

اگرچه شواهد معتبری در مورد احتمال همکاری سازمان یافته تامیل‌ها، با گروه‌های القاعده در دست نیست، با این وجود بسیاری از شیوه‌های ابداع شده توسط تامیلها در بمب گذاری‌ها و انجام عملیات انتحاری، مورد استفاده تروریست‌های القاعده قرار گرفته است.
از نظر عقیدتی، کمترین نزدیکی فکری بین ببرهای تامیل، که غیر مذهبی و در عین حال بشدت ملی گرا و قومی بشمار می‌روند، با گروه‌ تندرو مذهبی و غیر ملی القاعده دیده نمی‌شود.

بزرگترین قربانیان مبارزات مسلحانه تامیلها، و عملیات ارتش سریلانکا علیه آنها، غیر نظامیان و مردم عادی بوده اند. تنها از سال ۲۰۰۶ به این سو، شماره این قربانیان به ۵۰۰۰ نفر بالغ شده است. شکست تامیل‌ها را می‌توان عقب‌نشینی تازه ای در رویکرد به مبارزه مسلحانه به عنوان وسیله‌ای برای دست یافتن به خود مختاری و هویت قومی تلقی کرد. در پاره‌ای از این نمونه‌ها (مانند ایرلند شمالی) مبارزان مسلح اسلحه را داوطلبانه به زمین نهادند و در پاره ای دیگر ( مانند اندونزی ) با قدرت آتش بزرگتر سرکوب شدند.

جشن وساک در سریلانکا


¦ 1 نظر

FREE photo hosting by Ney Pic Free Image Hosting - Beta Version


«وساك» مقدس‌ترين روز براي يك بودايي است. در اين روز سه واقعه مهم تولد، رسيدن به اشراق و مرگ بودا اتفاق افتاده است.

طبق عقيده بودائيان، اين روز ارتباطي با خدا يا نجات دهنده (كه پيروان ديگر مذاهب به آن اعتقاد دارند) ندارد. روز وساك روز تولد «سدارته كتمه» يا «بودا» به‌عنوان يك انسان درسال563 قبل ازميلاد مسيح است.

سدارته كتمه اين شاهزاده هندي با ترك علايق دنيوي و رياضت در همين روز در حالي كه زير درخت بودي (روشني) در حال مراقبه به سر مي‌برد به روشني يا اشراق رسيد. او در اين روز به مقام بودايي، بالاترين مقام روحاني كه يك انسان مي‌تواند از طريق ترك علايق دنيوي بدان دست يابد رسيد.

FREE photo hosting by Ney Pic Free Image Hosting - Beta Version


از همين رو بودائيان، اين روز را روز احترام به بودا و درك آموزشهاي وي مبني بر والايي و برتري انسان مي‌دانند و معتقدند كه درك حقيقت زندگي به نفع خود و جامعه است.

بودائيان سريلانكايي به مواردي كه در بالا ذكر شد معتقد بوده و نيز بر اين باورند كه در اين روز اتفاقاتي در رابطه با جزيره سيلان رخ داده است.

نحوه برگزاري جشن وساك:

پيروان بودا در سيلان شب چهاردهم ذيحجه هر سال را با چراغاني و نورافشاني در سطح شهر گرامي مي‌دارند. جوانان در اين شب در خيابانها به شادي و سرور مي‌پردازند و بزرگترها در معابد در مقابل بت‌هاي بودا، سر احترام فرود مي‌آورند و به راز و نياز و طلب آمرزش و هدايت مشغول مي‌شوند.

هنرمندان لوسترهاي توليد دست هنرمند خود را كه سمبل نور و هدايت و يادآور لحظة به اشراق و روشني رسيدن بوداست، را در معرض ديد عموم قرارمي‌دهند. دسته‌هاي مذهبي با ماسك‌هاي مختلف (حيوان، هيولا و...) در حالي كه شمع‌هاي بزرگي در دست مي‌گيرند، پاي‌كوبان و رقص‌كنان گرد شهر مي‌چرخند و از معبدي به معبد ديگر مي‌روند.

دراين روز طبالان و نوازندگان با نواختن آهنگ‌هاي محلي، شادي و شعف اين دسته‌ها را مضاعف مي‌كنند. نت موسيقي آنها مفهوم خاصي ندارد و كسي چيزي از آن درك نمي‌كند. آنها به تقليد از اجداد خود بر آلات موسيقي مي‌كوبند و تعدادي نيز همانند پرده‌خوان‌هاي مذهبي ايراني با برپاكردن تابلوهاي چندين متري كه نشانگر مقاطع مختلف چرخه زندگي بوداست، آن را براي افراد حاضر در محل، تشريح مي‌كنند.


FREE photo hosting by Ney Pic Free Image Hosting - Beta Version


متجددين غرب‌زده نيز در گوشه و كنار با برپاكردن كنسرت‌هاي نيمه مدرن و دعوت از رقاصه‌ها و خوانندگان مشهور، اين روز را گرامي مي‌دارند.

مردم در اين روزها كارت‌هاي تبريك با تصاوير بودا را خريده و براي يكديگر ارسال مي‌كنند. وساك براي عامه مردم چيزي بيش از يك جشن بزرگ كه همراه با رقص‌هاي سنتي و چراغاني معابد و معابر است، نيست. در حالي كه اين روز از ديد آگاهان دين، تفسير عميقي از نظام هستي و وجود انسان به عنوان تكامل يافته‌ترين موجود زمين است كه خود به تنهايي سرنوشت خير و شر خود را رقم مي‌زند و درد و رنج را براي خود مي‌آفريند يا از آن خلاصي مي‌يابد.

عکسی که این روزها در سریلانکا زیاد میبینم


¦ 0 نظر

سلام دوستان

این روزها سریلانکا اوضاع سیاسی داخلی جالبی داره ! کلی آدم مهم میان و میرن و کلا جای جالبی شده !
امروز وزیر امور خارجه انگلستان و فرانسه اینجا هستند تا از دولت سریلانکا بخوان که جنگو متوقف کنه ! من نمیدونم که چرا اینا مخالف این جنگ هستند اما چیزی که برام جالبه اینه که همین جنگ و تجزیه طلبی هر روز بیشتر از دیروز این کشورو تضعیف میکنه .
اگر این جنگ تموم بشه میتونید روی این کشور به عنوان یک مالزی و یا حتی سنگاپور جدید حساب کنید .
مردم سخت کوشی داره و خیلی علاقه به پیشرفت دارند .
موقعیت جغرافیایی خوبی داره و جاذبه های گردشگری محشری داره و وقتی که جنگشون تموم بشه زود پیشرفت میکنند .
----------
این روزها یک سری پوستر ضد آمریکایی و ضد انگلیسی زدند به در و دیوار که جالبه !
ببینید :



کلمبو - سریلانکا - تحرکات ضد آمریکایی و انگلیسی
برای دیدن عکس بزرگتر روی تصویر کلیک کنید!

نگاهي به سريلانكا ، مرواريد اقيانوس هند (بخش سوم)


¦ 1 نظر

مثلث فرهنگي

سه شهر "دامبولا"، "سيگيريا" و "پولوناروا" در سريلانكا به دليل قرار گرفتن در نزديكي يكديگر و نيز دارا بودن جاذبه‌هاي گردشگري باستاني به "مثلث فرهنگي" اين كشور مشهور هستند.

چندين مكان‌هاي باستاني در اين سه شهر از سوي سازمان علمي، آموزشي و فرهنگي ملل متحد(يونسكو) به عنوان ميراث جهاني اعلام شده‌اند.

علاوه بر آنها سه شهر "سينهاراجا"، "كندي" و "آنارداپورا" در فهرست ميراث جهاني يونسكو به ثبت رسيده‌اند.

دامبولا، سيگيريا، پولوناروا و كندي در مركز، آنورداپورا در شمال و سينهاراجا در جنوب سريلانكا قرار دارند.

دامبولا(‪(Dambulla‬

شهر تاريخي "دامبولا" به خاطر قرار گرفتن معابد قديمي و معبد طلايي بودا در آن همواره مورد توجه گردشگران بوده است.

در صخره دامبولا پنج معبد غار مانند كه نخستين آن در قرن اول ميلادي ساخته شده است وجود دارد.

در اين معابد ‪ ۱۵۷‬مجسمه بودا و تعدادي از پادشاهان سريلانكا نگهداري مي‌شود.

علاوه بر آن تصاوير و نقاشي‌هايي در اين معابد وجود دارد كه زندگي بودا و بخشي از تاريخ سريلانكا را روايت مي‌كنند.

بلندترين مجسمه بودا به ارتفاع ‪ ۳۰‬متر نيز در اين شهر قرار دارد.

معبد طلايي دامبولا واقع در منطقه "ماتال"، مكاني زيارتي و بسيار مقدسي است كه در مدت ‪ ۲۲‬قرني كه از احداث آن مي‌گذرد همواره مورد احترام مردم اين كشور بوده است.

بدليل ويژگي منحصر به فرد اين معبد تاريخي و قدمت چند هزار ساله آن يونسكو اين معبد را در سال ‪ ۱۹۹۱‬ميلادي در فهرست ميراث جهاني خود قرار داد.

شهردامبولا آخرين پايتخت سريلانكا پيش ازآنكه اين كشور به دست انگليسي‌ها در سال ‪ ۱۸۱۵‬ميلادي تصرف شود، بوده است.

اين شهر داراي باغ‌هاي بسيار زيبايي است كه محصولات نظير ليمو، فلفل، دارچين و ادويه‌جات معطر در آن كشت مي‌شود.

سيگيريا(‪(Sigiria‬

شهر سيگيريا در ‪ ۱۷۳‬كيلومتري كلمبو پايتخت سريلانكا واقع شده است.

در شهر سيگيريا قله رويايي "كوه شير"(‪ (Lion Rock‬با ‪ ۲۰۰‬متر ارتفاع قرار دارد.

بر روي اين قله، قلعه نظامي در زميني به مساحت يكهزار متر ساخته شده است كه براي رسيدن به آن بايد ‪ ۱۲۰۰‬پله طي شود.

اين قلعه نظامي در قرن پنجم ميلادي توسط پادشاهي به نام "كاسب" و براي مقابله با متجاوزان ساخته شده است.

وجود استراحتگاه‌ها و نقاشي‌هاي به تصوير در آمده در برخي نقاط كوه سيگيريا، استخر بزرگ بر روي قله و باغ‌هاي سرسبز و زيبا از ديگر نقاط جالب توجه در اين مكان باستاني برشمرده مي‌شوند.

هنرنمايي معمار طبيعت نيز به جذابيت‌هاي سيگيرا افزوده به اين نحوه كه در اطراف آن چندين تخته سنگ عظيم به شكل فيل(‪ (Elephant Rock‬و يك تخته سنگ نيز مانند مار كبرا(‪ (Cobra Rock‬نظر گردشگران را به خود جلب مي‌كند.

پولوناروا(‪(Polonnaruwa‬

شهر تاريخي پولوناروا از قرن ‪ ۱۱‬تا ‪ ۱۳‬ميلادي پايتخت كشور سريلانكا بوده است.

چهار مجسمه بودا كه از صخره تراشيده شده‌اند، از جمله مجسمه ‪ ۱۴‬متري "بوداي خوابيده" با چشماني نيمه باز و بالشتي بر زير سر و نيز مجسمه هفت "بوداي ايستاده" در اين شهر قرار دارند.

بر اساس يك تشريفات آييني، گردشگران براي مشاهده نزديك اين چهار مجسمه بايد با پاي برهنه در محوطه حاضر شوند و نيز نبايد به مجسمه‌ها پشت كنند.

دانشگاه علوم ديني "آلاهانا" نيز با قدمتي ‪ ۸۰۰‬ساله در اين شهر قرار دارد.

اين دانشگاه كه همچنان روحانيون بودايي در آن تحصيل مي‌كنند از طرف يونسكو به عنوان ميراث جهاني ثبت شده است.

كندي (‪(Kandy‬

شهر زيباي كندي يكي از جذابترين مكان‌هاي گردشگري در سريلانكا محسوب مي‌شود.

اين شهر در ‪ ۱۲۰‬كيلومتري كلمبو پايتخت سريلانكا واقع شده است و ‪ ۱۲۰‬هزار نفر جمعيت دارد.

آب وهواي بسيار مناسب، ويژگي‌هاي طبيعي و خيره‌كننده و نيز حضور پر تعداد گردشگران خارجي براي ديدن كندي اين شهر را به يكي از گران‌ترين شهرهاي سريلانكا تبديل كرده است.

شهر كندي همچنين بعنوان پايتخت قديم سريلانكا همواره مورد توجه گردشگران بوده است.

در اين شهر معبدي به نام "دالادا ماگي گاوا" وجود دارد كه دندان مقدس منسوب به بودا در آن نگهداري مي‌شود و به همين سبب اين معبد از قداست خاصي نزد بوداييان سريلانكا و جهان برخوردار است.

اين معبد در سال ‪ ۱۵۹۳‬ميلادي توسط يكي از پادشاهان سريلانكا ساخته شده و طي سال‌هاي بعد نيز بناهاي ديگري نيز به آن اضافه شده است.

در نزديكي اين معبد موزه‌اي وجود دارد كه پيكر موميايي شده فيلي عظيم الجثه در آن نگهداري مي‌شود.

اين موزه و نيز هزينه موميايي كردن اين فيل توسط يك فرد ثروتمند ‪ ۵۵‬سال پيش صورت گرفته است.

در اين موزه تصاويري از مراحل موميايي كردن اين فيل براي مشاهده مراجعه كنندگان نصب گرديده است.

از كندي به عنوان شهر جشنواره‌هاي باشكوه نيز نام برده مي‌شود.

در اين شهر سالانه چهار جشنواره برگزار مي‌شود كه جالب ترين آنها "اسالا" نام دارد.

در اين جشنواره كه به مدت چهارصد سال در شهر كندي برگزار مي‌شود، جايگاه و محفظه‌اي كه دندان منتسب به بودا در آن قرار دارد، به دور شهر گردانده مي‌شود.

مردم اين شهر نيز ضمن پوشيدن لباس‌هاي سنتي و حمل مشعل با شركت در اين جشنواره به شادماني مي‌پردازند.

حضور بيش از يكصد راس فيل تزيين شده شكوه خاصي به اين جشنواره سنتي مي‌دهد.

باغ سلطنتي در شهر كندي يكي از سه باغ مشهور در سريلانكا و از ديگر جاذبه‌هاي گردشگري اين شهر است.

اين باغ زيبا در منطقه "پرادانيا" قرار دارد و مسووليت نگهداري آن بر عهده وزارت كشاورزي سريلانكا است.

همچنين در اين باغ درختاني كه توسط سران، رهبران و مقامات مختلف جهان در سفر به سريلانكا كاشته شده‌اند، مشاهده مي‌شوند.

شهر كندي مركز خريد بهترين صنايع دستي، حكاكي، حجاري و صنايع چوبي و ظروف برنجي است.

ادامه دارد...

نگاهي به سريلانكا ، مرواريد اقيانوس هند (بخش دوم)


¦ 0 نظر

نبرد با ببرهاي تاميل مهمترين چالش سياسي در سريلانكا

مبارزه با سازمان شورشي و مسلح موسوم به ببرهاي آزاديبخش تاميل ايلام (‪ (Liberation Tigers of Tamil Eelam‬مهمترين چالش سياسي در سريلانكا است.

اين گروه شورشي در سال ‪ ۱۹۷۵‬ميلادي پس از اصلاح قانون اساسي سريلانكا در سال ‪ ۱۹۷۲‬ميلادي و در اعتراض به معرفي زبان سينهالي به عنوان زبان رسمي در اين كشور ظهور يافت و به مبارزه با دولت سريلانكا پرداخت.

ببرهاي تاميل براي دستيابي به سرزمين مستقل براي اقليت تاميل‌نشين در شمال سريلانكا كه ‪ ۲/۵‬ميليون تاميلي تبار را در خود جاي داده است مبارزه مي‌كند.

به ادعاي اين گروه، اقوام سينهالي كه اكثريت را در سريلانكا در اختيار دارند نسبت به اقوام تاميلي تبعيض قايل مي‌شوند.

ببرهاي تاميل همچنين ايالت مهم "جفنا" در شمال سريلانكا را تحت كنترل خود دارند.

سازمان ببرهاي آزاديبخش تاميل با ‪ ۳۴‬دفتر در كشورهاي جهان بويژه كشور هاي اروپايي و شش هزار كادر مسلح در امر قاچاق سلاح، نيروي انساني، مواد مخدر جمع آوري پول فعاليت دارند.

اقدامات خشن نظير بمب‌گذاري ها، عمليات انتحاري و فعاليت‌هاي تروريستي ببرهاي تاميل، محكوميت سازمان‌ها، مجامع بين‌المللي و كشورهاي بزرگ از جمله هند، ژاپن، آمريكا، كانادا، انگليس، آلمان را در پي داشته و اين سازمان اكنون به عنوان يك سازمان تروريستي شناخته مي‌شود.

به‌رغم تلاش‌هاي بين‌المللي و حمايت جهاني و نيز فشارهاي كشورهاي قدرتمند براي برقراري صلح در سريلانكا تاكنون اين امر محقق نشده است.

كارشناسان سياسي عدم توافق احزاب اصلي سريلانكا با يكديگر در مقابل ببرهاي تاميل و نيز عدول نكردن اين سازمان از مواضع خود مبني بر مبارزه جهت تاسيس دولت مستقل تاميل را دو عامل عمده در ادامه جنگ داخلي كه از زمان آغاز تا كنون ‪ ۷۰‬هزار كشته بر جاي گذاشته است ،عنوان مي‌كنند.

احزاب سياسي در سريلانكا

سياست يكي از اجزاي تشكيل‌دهنده زندگي مردم سريلانكا است و از اين امر به عنوان يكي از خصوصيات ملي آنان نام برده مي‌شود.

علاقه‌مندي مردم سريلانكا به سياست سبب بوجود آمدن احزاب و گروههاي مختلف سياسي در اين كشور شده است.

در سريلانكا دو حزب اصلي "متحد ملي" و "اتحاد ملي" و چند حزب مهم ديگر از حزب آزادي سوسياليستي سريلانكا(اس.اي.اف.اس.پي)، حزب دمكراتيك سريلانكا (اي.پي.پي)، جبهه خلق آزاديبخش(جي.وي.پي)، حزب سوسياليست(ال.اس.اس.پي)، حزب كمونيست(سي.پي)، حزب فدرال (اف.پي)، جبهه متحد خلق(ام.اف.پي)، كنگره تاميل(تي.سي) به فعاليت سياسي مشغول هستند.

قانون اساسي در سريلانكا

نخستين قانون اساسي سريلانكا در سال ‪ ۱۹۴۷‬ميلادي و پيش از استقلال اين كشور طرح ريزي شد.

در اولين انتخاباتي كه بر اساس قانون اساسي انجام گرفت آقاي "سنانايكه" به نخست وزيري انتخاب و با تشكيل هيات وزيران اختيارات سابق انگليس در زمينه امور خارجي و دفاع به مقامات سريلانكايي واگذار شد.

به موجب اين قانون اساسي،مقام تشريفاتي فرمانداري كل به نماينده پادشاه انگليس داده شد.

دومين قانون اساسي سريلانكا در سال ‪ ۱۹۷۲‬ميلادي به تصويب رسيد و بر اساس آن سريلانكا تبديل به يك كشور جمهوري شد و نام آن از "سيلان" به سريلانكا تغيير يافت.

بر اساس اين قانون اساسي، رييس جمهوري فاقد اختيارات بوده و قدرت در دست نخست وزير متمركز شد.

رييس جمهوري به جاي حكمران انگليس تعيين شد و بدين ترتيب سريلانكا به استقلال كامل دست يافت.

در سال ‪ ۱۹۷۷‬ميلادي با انجام اصلاحاتي در قانون اساسي،قدرت از مقام نخست وزيري به مقام رياست جمهوري انتقال يافت.

بر اساس قانون اساسي سريلانكا، رييس جمهوري اختيار دارد كه به عزل و نصب نخست وزير و ساير وزرا پرداخته و يا مسووليت و اداره هر وزارتخانه را به تشخيص و صلاحديد خود برعهده گيرد.

رييس جمهوري همچنين مي‌تواند مجلس را منحل و انتخابات جديد برگزار كند.

رسانه‌هاي گروهي در سريلانكا

سريلانكا جزء آخرين كشورهاي آسيايي بود كه از شبكه تلويزيويي برخوردار شد و براي مدت ‪ ۱۰‬سال (از ‪ ۱۹۸۲‬تا ‪ ۱۹۹۲‬ميلادي)تنها دو شبكه تلويزيوني در اين كشور فعال بودند.

اما در فاصله سال‌هاي ‪ ۱۹۹۲‬تا ‪ ۱۹۹۴‬ميلادي چهار شبكه تلويزيوني ديگر به آنها اضافه گرديد و در حال حاضر اين كشور داراي شش شبكه تلويزيوني است كه يكي از آنها(روپاواهيني) دولتي است.

شبكه ديگري بنام "اي.تي.ان"(شبكه تلويزيوني مستقل) و چهار شبكه ديگر بنام‌هاي "ام.تي.وي"، "تي.ان.ال"، "اي.تي.وي ‪ ،"۱‬اي.وتي.وي ‪ "۲‬وابسته به شركت‌هاي خصوصي هستند.

سريلانكا جزء‌نخستين كشورهاي آسيايي بود كه در تاريخ ‪ ۲۲‬فوريه ‪ ۱۹۲۴‬ميلادي صاحب شبكه پخش راديويي شد.

شبكه‌هاي راديويي و تلويزيوني در سريلانكا هم‌اكنون گسترش فراواني يافته و شمار آنها به ‪ ۱۵‬شبكه مي‌رسد.

برنامه اغلب شبكه‌هاي راديويي متنوع، مناسب و با فرهنگ و سنن و مذهب اكثريت بودايي، اقليت‌هاي هندو، مسلمان و مسيحي تهيه مي‌گردد.

اين شبكه‌ها با توجه به تعدد زبان رسمي موجود برنامه‌هاي خود را به زبان هاي سينهالي، انگليسي و تاميل تقيسم‌بندي نموده و علاوه بر برنامه‌هاي عمومي ساعاتي از روز را به پخش برنامه‌هاي مذهبي در اختيار مسلمانان، مسيحيان و هندوها قرار مي‌دهند.

راديو دولتي سريلانكا برنامه‌هايي نيز به زبان‌هاي اردو، مالايا، هندي پخش مي‌كند.

شبكه‌هاي راديويي خصوصي در سريلانكا نيز با تعقيب اهداف تجاري برنامه هاي خود را به زبان‌هاي سينهالي، انگليسي و تاميل پخش مي‌كنند.

اتحاديه روزنامه‌هاي سيلان يا "ليك هاوس"، گروه مطبوعاتي "اوپايل" (‪ ،(opail‬گروه مطبوعاتي "ويجايا"(‪ ،(Wijaya‬موسسه مطبوعاتي اكسپرس و گروه انتشاراتي ليدر پنج گروه عمده مطبوعاتي در سريلانكا را شامل مي‌شوند.

علاوه بر آنها موسسات و مراكز مطبوعاتي كوچك نيز روزنامه و مجلات متعددي را به صورت روزنامه، هفته‌نامه و ماهنامه به زبان‌هاي سينهالي، و تاميل با موضوعات متنوع منتشر مي‌كنند.

سريلانكا همچنين داراي دو خبرگزاري است. خبرگزاري "لانكا پواث"(‪Puvath‬ ‪ (Lanka‬كه آژانس خبري ملي كشور است و خبرگزاري ديگر "پرس تراست سيلان" (‪ (Press Trust of Cylon‬است.

دفاتر اصلي اين دو خبرگزاري در شهر كلمبو واقع شده و شعباتي نيز در ديگر شهرهاي اين كشور دارند.

سريلانكا جزيره‌اي براي تمام فصول

گوناگوني آب وهوايي در سريلانكا اين كشور را به"جزيره‌اي براي تمام فصول" تبديل كرده است.

نزديكي سريلانكا به خط استوا سبب شده است كه فصول مختلف به معني واقعي در اين كشور مشاهده‌نشود و درجه حرارت در تمام مدت سال در اين كشور تقريبا بين ‪ ۲۸‬تا ‪ ۳۲‬درجه سانتيگراد باشد.

نواحي جنوب و جنوب غربي سريلانكا داراي آب وهواي گرم و مرطوب و مناطق شمالي و شرقي اين جزيره گرم و خشك است.

آب وهواي نواحي مركزي سريلانكا كه كوهستاني است معتدل مي‌باشد.

سريلانكا همچنين در معرض وزش دو نوع باد موسمي قرار دارد كه نتيجه وزش چنين بادهايي اعتدال هوا و ريزش باران است.

سريلانكا كشوري با اسم‌هاي متفاوت

واژه سريلانكا در زبان سانسكريت به معناي "جزيره باشكوه" است.

در ادبيات برهمني نام اين كشور به نام "لانكا"(‪ (Lanka‬و در يونان و رم باستان به نام "تاپ روبان"(‪ (Taprobane‬و تاجران و دريانوردان نيز اين كشور را "سيلان" و اعراب اين جزيره را سرانديب يا "سرانديبيتي" مي‌ناميدند.

پرتغالي‌ها نيز براي اين كشور نام "زيلان"(‪ (Zaylan‬را برگزيدند.

سرانجام اين كشور در سال ‪ ۱۹۷۲‬ميلادي به سريلانكا تغيير نام يافت.

ادامه دارد...

نگاهي به سريلانكا ، مرواريد اقيانوس هند (بخش اول)


¦ 0 نظر

كشور سريلانكا طي سالهاي اخير توانسته است نام خود را در كنار كشورهاي معروف توريستي جهان به ثبت برساند.

اين كشور به لحاظ برخورداري از طبيعت زيبا، پارك‌هاي طبيعي، مناظر باستاني و فرهنگي با تمدن ‪ ۳‬هزار ساله همواره توجه گردشگران زيادي را به خود جلب كرده است.

صنعت گردشگري يكي از منابع ارزي سريلانكا محسوب مي‌شود و پس از نيروي كار، منسوجات و چاي مقام چهارم را داراست.

به عبارتي ديگر صنعت گردشگري، ‪ ۲۰‬درصد توليد ناخالص ملي در سريلانكا را تشكيل مي‌دهد.

آمارهاي موجود، نشان مي‌دهد كه ورود نزديك به ‪ ۶۰۰‬هزار گردشگر در سال به سريلانكا، نزديك به ‪ ۶۰۰‬ميليون دلار براي اين كشور در آمد در پي داشته است.

با اين حال صنعت گردشگري در سريلانكا هم‌اكنون تحت تاثير دو عامل مهم با ركود قابل ملاحظه‌اي مواجه شده است.

جنگ داخلي چندين ساله شورشيان تاميل با دولت سريلانكا و نيز تشديد آن طي سالهاي اخير به عنوان عامل نخست ،ضربه سنگيني را به صنعت گردشگري اين كشور وارد كرده است.

همچنين گسترش دامنه اين درگيري‌ها به مراكز عمومي و شهر كلمبو پايتخت اين كشور و افزايش احساس ناامني مانع از سفر گردشگران خارجي به اين كشور شده است.

اما بر اساس اعلام برخي منابع‌رسمي ، علي رغم وجود اين درگيري‌ها تاكنون هيچ گردشگر خارجي صدمه نديده است و دو طرف درگير تلاش دارند از هرگونه اقدامي كه ممكن است صنعت گردشگري را در اين كشور به خطر اندازد، پرهيز مي‌كنند.

دومين عامل، وقوع سونامي ناشي از زمين لرزه پرقدرت در ‪ ۲۶‬دسامبر سال ‪ ۲۰۰۴‬ميلادي در اقيانوس هند خسارات سنگيني را به صنعت گردشگري سريلانكا وارد كرد.

اثرات مرگبار اين رويداد طبيعي و ترس از وقوع دوباره آن سبب شد تا برخي كشورها به اتباع خود براي سفر كردن به كشورهاي حاشيه اقيانوس هند از جمله سريلانكا هشدار جدي دهند.

مقامات گردشگري در سريلانكا هم‌اكنون براي جبران خسارات به صنعت گردشگري ناشي از كاهش شمار گردشگران و رفع گمان ناامني در مورد اين كشور اقدامات قابل ملاحظه‌اي را در دستور كار خود قرار داده‌اند.

يكي از اين اقدامات دعوت از نمايندگان رسانه‌هاي جمعي برخي كشورها براي پوشش اخبار و معرفي جاذبه‌هاي گردشگري سريلانكا است.

در همين چارچوب به تازگي گروهي از خبرنگاران كشورمان از جمله خبرنگار و عكاس خبرگزاري جمهوري اسلامي(ايرنا) به دعوت وزارت خارجه سريلانكا به اين كشور سفر كردند.

در مدت اين سفر فشرده يك هفته‌اي برخي از مكان‌هاي باستاني و گردشگري سريلانكا مورد مشاهده گروه قرار گرفت.

گزارش پيش رو نگاهي گذرا به سريلانكا و برخي جاذبه‌هاي گردشگري آن دارد:
جزيره سريلانكا با مساحت ‪ ۶۵‬هزار و ‪ ۶۲۵‬كيلومتر مربع در اقيانوس هند در منتهي‌اليه آسياي جنوبي قرار دارد.
سريلانكا در فاصله ‪ ۱۹‬كيلومتري هند واقع و توسط تنگه "پالك" از اين كشور جدا شده است.
اين كشور با ‪ ۱۹/۶‬ميليون نفر جمعيت داراي ‪ ۱۹‬استان و ‪ ۲۵‬شهر بزرگ است.

شهر كلمبو پايتخت و يكي از مهمترين بنادر تجاري سريلانكا در غرب اين جزيره واقع گرديده است.

شهر "جاياوارداناپورا" در ‪ ۲۰‬كيلومتري شرق كلمبو نيز به عنوان پايتخت سياسي سريلانكا در نظر گرفته شده است.

"كندي"، "جفنا"، بندر "ترينكومالي"، "باتيكولا"، "پوتلام"، "دهي والا" ديگر شهرهاي مهم سريلانكا محسوب مي‌شوند.

"روپيه" واحد پول سريلانكا و ميانگين درآمد سالانه اين كشور ‪ ۱۰۱۰‬دلار است.

نيروي كار، منسوجات، چاي، گردشگري و سنگ‌هاي قيمتي عمده صادرات سريلانكا را تشكيل مي‌دهند.

نزديك به ‪ ۹۰‬درصد از مردم سريلانكا نيز باسواد هستند.

تعطيلات رسمي در سريلانكا ‪ ۲۶‬روز است كه سه روز عيد سعيد فطر، عيد قربان و عيد ميلاد پيامبر(ص) نيز تعطيل رسمي اين كشور محسوب مي‌شوند.

اين كشور پس از چندين سال سلطه استعمارگران هلندي، پرتغالي و انگليسي در چهارم فوريه ‪ ۱۹۴۸‬ميلادي به استقلال دست يافت.

طبق قانون اساسي سريلانكا يك جمهوري سوسياليست دمكراتيك در اين كشور برقرار است.

دولت در واقع تلفيقي از سيستم رياست جمهوري و پارلماني است و رييس جمهوري به عنوان مقام اول كشور محسوب مي‌شود.

وي ضمن آنكه فرماندهي ارشد نيروهاي مسلح را بر عهده دارد، رييس دولت نيز محسوب مي‌شود.

انتخاب رييس جمهوري با آراي مردم و براي يك دوره شش ساله است.

رييس جمهوري همچنين مسووليت انتصاب رياست كابينه وزيران را كه متشكل از اعضاي پارلمان است ،بر عهده دارد.

نخست وزير معاون رييس جمهوري محسوب مي‌شود و رهبري حزب حاكم را در مجلس در اختيار دارد.

مجلس سريلانكا ‪ ۲۲۵‬نماينده دارد و دوره نمايندگي شش سال است.

رييس جمهوري از قدرت عزل و نصب نمايندگان مجلس پارلمان برخوردار است و اين توان را دارد كه حداقل يكسال پس از تشكيل مجلس آن را منحل كند.

"ماهيندرا راجپاكسه" رييس جمهوري كنوني سريلانكا در ‪ ۲۱‬نوامبر سال ‪۲۰۰۵‬ ميلادي در انتخابات رياست جمهوري به پيروزي دست يافت.

"راتناسيري ميكرماناياكه" نيز هم اكنون مقام نخست وزيري سريلانكا را بر عهده دارد.

"اصل بيطرفي" همواره در سياست خارجي سريلانكا مورد توجه قرار گرفته است و هم اكنون اصل عدم تعهد پايه اصلي سياست خارجي اين كشور را تشكيل مي‌دهد.

عدم دخالت در امور داخلي كشورها، عدم تجاوز و توسل به زور، احترام به حق حاكميت و تماميت ارضي و همزيستي مسالمت آميز از اصول سياست خارجي سريلانكا محسوب مي‌شود.

اين كشور در سال ‪ ۱۹۵۵‬ميلادي به عضويت سازمان ملل متحد در آمد.

سريلانكا همچنين درسازمان‌هايي نظير جنبش عدم تعهد(‪،(NAM‬سازمان بين‌المللي انرژي اتمي(‪ ،(IAEA‬اتحاديه همكاري‌هاي منطقه‌اي جنوب آسيا(‪ ،(SAARK‬سازمان آموزشي، علمي و فرهنگي سازمان ملل(‪ ،(UNESCO‬سازمان گردشگري جهاني(‪،(WTO‬ سازمان بهداشت جهاني(‪ (WHO‬عضويت دارد.

اقوام و نژادها در سريلانكا

در سريلانكا اقوام و نژادهاي گوناگوني زندگي مي‌كنند كه عبارتند از:
‪ ۱‬نژاد سينهالي(‪ ،(Sinhalese‬مهمترين نژاد در سريلانكا و حدود ‪ ۷۴‬درصد كل جمعيت اين كشور را تشكيل مي‌دهند.

سينهالي‌ها از اقوام مردم آريايي هستند كه از شمال هند به سريلانكا مهاجرت كردند.

اقوام سنيهالي بيشتر در مركز و جنوب سريلانكا پراكنده هستند.

‪ ۲‬تاميلي‌ها(‪ (Tamils‬از ديگر نژادهاي مهم در سريلانكا محسوب مي‌شوند و ‪۱۸‬ درصد جمعيت اين كشور را در بر مي‌گيرند.

تاميل‌ها به دو دسته "تاميل‌هاي سيلاني"(‪ (Ceylon Tamils‬و تاميل هندي (‪ (Indian Tamils‬تقسيم مي‌شوند.

اقوام تاميل كه بزرگترين اقليت نژادي در سريلانكا را تشكيل مي‌دهند بيشتر در ايالت‌هاي شمالي و شمال شرقي ساكن هستند.

"برگر"ها(‪" ،(Burghers‬اوراسيان"ها(‪ ،(Eurasians‬چيني‌ها و "مالاي"ها نيز يك درصد جمعيت نژادي در سريلانكا را تشكيل مي‌دهند.

زبان مردم سريلانكا

زبان سينهالي در سريلانكا زبان رايج و رسمي است اما مردم اين كشور به زبان‌هاي تاميلي و انگليسي نيز صحبت مي‌كنند.

زبان تاميلي كه تاميل‌ها و مسلمانان به آن تكلم مي‌كنند از زبان‌هاي كهن جهان است.

بالغ بر ‪ ۸۰‬ميليون نفر از تاميل‌ها در هند، سنگاپور، برمه، اندونزي، ويتنام و برخي كشورهاي شرق آسيا به آن تكلم مي‌كنند.

زبان انگليسي نيز با توجه به حضور انگليسي‌ها در گذشته اين كشور به عنوان زبان ارتباطي به رسميت شناخته شده و كاربرد نسبتا مهمي در سريلانكا دارد.

اديان در سريلانكا

طبق قانون اساسي سريلانكا "بوديسم" دين رسمي اين كشور است و بوداييان ‪ ۷۰‬درصد جمعيت اين كشور را تشكيل مي‌دهند.

پيروان مذهب هندو ‪ ۱۶‬درصد، مسيحيان ‪ ۷‬درصد و مسلمانان نيز ‪ ۷‬درصد كل جمعيت سريلانكا را شامل مي‌شوند.

صادرات و واردات سريلانكا

سيستم اقتصادي سريلانكا مبني بر اقتصاد آزاد برنامه‌ريزي شده و سياست ترغيب و توسعه صادرات يكي از هدف‌هاي عمده سياست اقتصادي اين كشور است.

چاي، منسوجات، پوشاك، كائوچو، نارگيل، سنگ‌هاي قيمتي، ادويه‌جات و قهوه منابع اصلي صادرات سريلانكا هستند.

بازارهاي عمده اين كشور انگليس، آمريكا، آلمان، بلژيك، ژاپن، هلند، فرانسه و كشورهاي آسياي ميانه هستند.

عمده‌ترين اقلام وارداتي اين كشور شامل كالاهاي مصرفي(غذا، نوشيدني، برنج، آرد،شكر) كالاهاي واسطه‌اي(نفت، كود ومواد شيميايي) و كالاهاي سرمايه‌گذاري (تجهيزات حمل ونقل، ماشين آلات و مواد ساختماني) كاغذ، تجهيزات پزشكي، دارويي و لوازم برقي است.

ژاپن، هند، هنگ كنگ، كره‌جنوبي، تايوان و آمريكا منابع عمده وارداتي سريلانكا محسوب مي‌شوند.

ادامه دارد...

برویم یا بمانیم !؟


¦ 0 نظر

سلام دوستان

میدونم که تعداد کسانی که این وبلاگ رو میخونند از تعداد انگشت های دست هم کمتره اما من مینویسم تا بمونه !
همیشه این سوال برای من مطرح بوده که رفتن درسته یا موندن ؟
کدوم راه بهتریه ؟ آیا اگه بریم ، بهشت برین و دنیای آرمانی در انتظارمونه ؟ آیا رفتن درسته ؟ اصلا بمونم یا برم ؟ اگه رفتم برگرد یا نه !؟
خب جواب دادن به این سوال ها ساده نیست . یعنی حداقل میشه گفت که نمیشه برای همه یه نسخه واحد پیچید.
باید فکر کرد که از رفتن چی میخوایم ؟
هدف چیه ؟
و اینکه آیا پوستمون اونقدر کلفت هست که سختی ها رو تاب بیاریم ؟
من دو سه ماهه که از ایران خارج شدم . هدفم هم اینه که بتونم جایی باشم که حقوق انسانی داشته باشم . یعنی حداقل حقوقی مثل مساوات در برابر قانون ؛ امنیت ، احترام و درآمد خوب و مناسب و محیطی خوب برای زندگی و تشکیل خانواده .
خوب با این شرایط فکر میکنم این 3-4 سال سختی رو میتونم تحمل کنم و تو این شرایط سخت زندگی کنم تا به ساحل آرامش برسم .
ولی اصلا راحت نیست . همه چیزو نمیشه گفت ولی اصلا ساده نیست .
دلم حتی برا چیزایی که متنفر بودم ازشون هم تنگ شده !
اصلا ساده نیست ، اصلا
اینا رو بخونید و بعد تصمیم بگیرید !